PadginTeb , Department of Education

بخش آموزش پادگین طب

Homeمقالاتظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC)

ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC)

ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC)

ظرفیت آنتی اکسیدانی تام به مجموعه ایی از ترکیبات مربوط می شود. آنتی اکسیدان به ترکیباتی اطلاق می شود که قادر به حفظ سیستم های بیولوژیکی در برابر اثرات مضر گونه های فعال اکسیژن و نیتروژن هستند. در واقع آنتی اکسیدانها نقش مهمی درمهار گونه های فعال اکسیژن و نیتروژن و جلوگیری از تشکیل آن ها ایفا می کنند

گونه های آنتی اکسیدانی به سه دسته تقسیم می شوند

1) سیستم های آنزیمی مانند کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردکتاز، سوپر اکسید دیسموتاز و سرولوپلاسمین

2) مولکول های کوچک مانند آسکوربات، اسیداوریک، گلوتاتیون و ویتامین E

3) پروتئین ها مانند آلبومین، ترانسفرین و متالوتیونین ها

 دخالت گونه های فعال اکسیژن، نیتروژن و کلر در پاتولوژی بسیاری از بیماری کاملا ثابت شده است. امروزه، بیش از 70 بیماری ذاتا با استرس اکسیداتیو یا فشار اکسایشی و واکنش های بیوشیمیایی متعاقب آن ارتباط دارد. هر گونه اختلال در عملکرد سیستم آنتی اکسیدانی منجر به تنش اکسیداتیو می شود که بسته به میزان و محل انجام آن باعث بروز و یا سرعت بخشیدن به ناهنجاری ها و بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، بیماری های شدید کلیوی، دیابت، صرع، اختلالات کبدی، پارکینسون و سرطان می شود. منشاء این موارد پاتوفیزیولوژیک اختلال عملکرد میتوکندریایی و در نتیجه بهم خوردن توازن بین آزاد شدن گونه های فعال اکسیژن، نیتروژن و کلر و سنتز آنتی اکسیدان های دفاعی است که منجر به بروز استرس اکسیداتیو می شود. از عواقب جدی استرس اکسیداتیو در سطح سلولی و مولکولی تخریب DNA ، ایجاد جهش و مرگ سلول از طریق آپپتوز و نکروز است.

اهمیت زیاد آنتی اکسیدان ها در علوم مختلف بیولوژی، پزشکی، تغذیه و کشاورزی نیاز به وجود یک روش ساده، آسان و معتبر برای اندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی تام را ایجاد کرده است. در سال 1993 میلر و همکاران آزمایش جدیدی را برای اندازه گیری آنتی اکسیدان تام ابداع کردند که با عنوان ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) طراحی شد. مزیت بزرگ این آزمایش اندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی تمامی آنتی اکسیدان های موجود در یک نمونه ی بیولوژیکی بود نه فقط اندازه گیری یک ترکیب واحد. این روش که با نام TEAC (Trolox equivalent antioxidant capacity) ارائه شد توسط آزمایشگاه Randox به صورت کیت تجاری درآمد. این روش براساس تشکیل کاتیون ABTS+ (2,2’-azinobis [3-ethylbenzothiazoline-6-sulfonic acid]) و سپس مهار آن توسط ترکیبات آنتی اکسیدانی نمونه استوار است. در واقع کاهش جذب کروموفر سبز-آبی به طور معکوس با محتوای آنتی اکسیدانی نمونه ارتباط دارد. آنتی اکسیدان کنترل، ترولوکس است که آنالوگ هیدروفیل ویتامین E می باشد. به دلیل سادگی نسبی و کیفیت آنالیتیکی بالا، کیت TEAC کمپانی Randox مصرف جهانی دارد.

در سال 1996، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی Benzie روش FRAP (ferric reducing-antioxidant power) را ارائه کردند که امروزه به طور گسترده به کار می رود. اساس سنجش FRAP بر کاهش یون های فریک به فرو به وسیله ی قدرت کاهندگی ترکیبات آنتی اکسیدانی پلاسما یا هر نمونه ی دیگر است که به روش اسپکتروفتومتری در طول موج 593 نانومتر سنجیده می شود.

روش مهم دیگر برای سنجش TAC روش ORAC (oxygen radical absorbance capacity) است. سنجش ORAC توسط تیم تحقیقاتی Cao در سال 1998 توسعه یافت. این روش بر اساس توانایی ترکیبات پلاسما برای به دام انداختن رادیکال های پراکسیل است که از تجزیه ی گرمایی آغازگرهای آزو (ABAP-2,2’-azobis[2-amidino propane]) تشکیل می شوند و به وسیله ی از بین رفتن فلوئورسانس بتا- فیکواریترین اندازه گیری می گردند. طول موج تهییج، 540 نانومتر و طول موج نشر 565 نانومتر می باشد.

کیت سنجش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام محصول شرکت ZellBio آلمانروشی ساده، تکرارپذیر و استاندارد را برای اندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی تام در نمونه های بیولوژیکی مانند سرم، پلاسما، بزاق، ادرار، بافت هموژنه، کشت سلولی و سایر نمونه های فیزیولوژیکی فراهم می کند. این کیت به روش رنگ سنجی و بر مبنای کاهش Fe3+ به Fe2+ توسط ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می کند که با کروموژنی (رنگزا) مناسب، جفت شده و محصول رنگی تولید می کنند.

 

بخش علمی شرکت پادگین طب

(مرکز تحقیقات، مشاوره، واردات و تهیه کیت های تخصصی و فوق تخصصی پژوهش های پایه و بالینی)

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید        www.padginteb.com

22872816 - 22872815

20542 بازدید آخرین ویرایش در یکشنبه, 06 آبان 1397 15:28

آمار بازدیدکنندگان

Today254
Yesterday573
This week2690
This month10524
Total1425320

جمعه, 31 فروردين 1403 08:13
                 

با ما در تماس باشید

تهران خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان خیابان خواجه عبدالله انصاری خیابان ابوذرغفاری شمالی پلاک 60 طبقه 4 واحد 16، شرکت پادگین طب 

 کدپستی:                    1661715439

شماره تلفن:     16-02122872815

شماره فکس:         22849050-021

تلگرام - واتساپ:    09022872815

پست الکترونیک:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

موقعیت مکانی

location2