PadginTeb , Department of Education

بخش آموزش پادگین طب

Homeمقالاتاسید چرب آزاد (Free Fatty Acid Assay Kit)

اسید چرب آزاد (Free Fatty Acid Assay Kit)

اسید چرب آزاد (Free Fatty Acid Assay Kit)
اسیدهای چرب، اسیدهای مونوکربوکسیل آلیفاتیک هستند که در حیوانات و گیاهان یافت می شوند. این ترکیبات نقش بسیار مهمی در سنتز سلولی و متابولیسم انرژی داشته و در انواع بیماری ها مانند دیابت، سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و سندرم رِی (Reye syndrome) دخالت دارند. اسیدهای چرب آزاد (Free Fatty Acids; FFA, Non-Esterified Fatty Acids; NEFA)، زنجیره هایی از گروه های هیدروکربنی هستند که به یک گروه کربوکسیل متصل شده اند و در طول زنجیره و میزان اشباع شدگی با یکدیگر متفاوتند .

FFAهای اشباع، عمده ترین نوع اسیدهای چرب هستند. اسیدهای چرب آزاد، متابولیت های حد واسطی هستند که از هیدرولیز تری گلیسیریدها توسط لپوپروتئین لیپاز و لیپاز حساس به هورمون به وجود می آیند. FFAها آب گریز بوده و در گردش خون با اتصال به آلبومین به بافت های هدف انتقال می یابند. این ترکیبات در میتوکندری از طریق چرخه ی بتا-اکسیداسیون (β-اکسیداسیون) جهت تولید انرژی متابولیزه می شوند. اسیدهای چرب آزاد، منبع انرژی ترجیحی در عضلات قلبی و اسکلتی هستند. سرنوشت FFAها در سلول های کبدی، با توجه به نیاز به انرژی، تعادل هورمونی و در دسترس بودن سوبسترا متفاوت است. این ترکیبات می توانند برای تولید انرژی و تولید مجدد تری گلیسیریدها به کار بروند و به عنوان لیپوپروتئین هایی با چگالی بسیار کم به کبد انتقال یابند یا در این بافت ذخیره شوند. FFTها همچنین سوبسترای ساخت کتون ها هستند. بر خلاف اسیدهای چرب اشباع که برای ادامه حیات ضروری نیستند، اسیدهای چرب غیراشباع اهمیت بسیار حیاتی دارند و از اجزای سازنده ی فسفولیپیدها بوده و پیش ساز پروستاگلاندین ها، ترومبواکسان ها و لوکوتری ان ها محسوب می شوند. به لحاظ بالینی، اندازه گیری اسیدهای چرب آزاد، بخشی از شبکه بیوشیمی متابولیک و الگوریتمی برای بررسی هیپوگلایسمی در نوزدان و کودکان است. FFAها طی هیپوگلایسمیا، همراه با غلظت های β-هیدروکسی بوتیرات اندازه گیری می شوند. تقریبا 2 تا 5 درصد از اسیدهای چرب سرم استری هستند. اسیدهای چرب آزاد متصل به پروتئین بوده و مقادیر آنها پس از صرف یک وعده ی غذایی پرچرب، در سرم افزایش می یابد. هورمون های لیپواکتیو مانند اپی نفرین، نوراپی نفرین، گلوکاگون، تیروتروپین و آدرنوکورتیکوتروپین باعث آزاد سازی اسیدهای چرب آزاد می شوند. تومورهای تولید کننده ی این هورمون ها باعث رهاسازی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب آزاد در جریان خون می شوند. مقادیر اسیدهای چرب آزاد، در دیابت نوع 2 کنترل نشده نیز افزایش یافته و یکی از شاخص های مقاومت به انسولین است. افزایش مقادیر FFAها با افزایش گونه های فعال اکسیژن (ROS) همراه بوده و این امر ممکن است به دلیل افزایش فعالیت NADPH اکسیداز باشد. با توجه به موارد ذکر شده، اندازه گیری اسیدهای چرب آزاد می تواند نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماری های متابولیک داشته باشد.
کیت سنجش اسیدهای چرب آزاد محصول شرکت ZellBio آلمان، یک روش رنگ سنجی بسیار ساده، مبتنی بر واکنش آنزیمی و تک مرحله ای را برای اندازه گیری این ترکیبات فراهم می کند. از مزایای دیگر این کیت، امکان بررسی مقادیر FFAs در طیف وسیعی از نمونه ها (کشت سلولی، سرم، پلاسما، شیر، مواد غذایی، ادرار و بزاق)، و حسایت بالای آن است.

 

بخش علمی شرکت پادگین طب
(مرکز تحقیقات، مشاوره، تولید، واردات و تهیه کیت های تخصصی و فوق تخصصی پژوهش های پایه و بالینی)
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید & این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
22872816- 22872815

10245 بازدید آخرین ویرایش در پنج شنبه, 03 آبان 1397 13:09

آمار بازدیدکنندگان

Today717
Yesterday494
This week1923
This month14349
Total1429145

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 22:50
                 

با ما در تماس باشید

تهران خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان خیابان خواجه عبدالله انصاری خیابان ابوذرغفاری شمالی پلاک 60 طبقه 4 واحد 16، شرکت پادگین طب 

 کدپستی:                    1661715439

شماره تلفن:     16-02122872815

شماره فکس:         22849050-021

تلگرام - واتساپ:    09022872815

پست الکترونیک:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

موقعیت مکانی

location2