PadginTeb , Department of Education

بخش آموزش پادگین طب

Homeمقالاتگزانتین اکسیداز (Xanthine Oxidase)

گزانتین اکسیداز (Xanthine Oxidase)

گزانتین اکسیداز (Xanthine Oxidase)

گزانتین اکسیداز (XO یا XAO)، شکلی از آنزیم گزانتین اکسیدوردوکتاز است. این آنزیم­ها گونه­های فعال اکسیژن تولید می­کنند، اکسیداسیون هیپوگزانتین به گزانتین و نیز اکسیداسیون گزانتین به اسیداوریک را می­توانند کاتالیز نموده و نقش بسیار مهمی را در کاتابولیسم پورین­ها در گونه­های مختلف از جمله انسان دارند. آنزیم XO، مولکولی بزرگ با وزن مولکولی 270 کیلودالتون متشکل از دو مولکول فلاوین، دو اتم مولبدنیوم (متصل به اکسیژن و اتم­های سولفور) و هشت اتم آهن است. اتم­های مولبدنیوم جایگاه فعال آنزیم را تشکیل می­دهند.

اتم­های آهن نیز در واکنش­های انتقال الکترون شرکت می­کنند. در واکنش اکسایش گزانتین به اسید اوریک، یک اتم اکسیژن از مولبدنیوم به گزانتین منتقل می­شود. خلاصه­ای از واکنش کاتالیز شده توسط آنزیم XO به شرح ذیل می­باشد:

clip_image001.pngهیپوگزانتین +   H2O   + O2         گزانتین   +   H2O2

clip_image002.png     گزانتین   +   H2O   + O2         اسید اوریک   +   H2O2

آنزیم گزانتین اکسیداز همچنین می­تواند بر روی پورین­ها و آلدهیدهای معین دیگری اثر نماید، برای مثال 1-متیل گزانتین را به 1-متیل اسید اوریک تبدیل می­کند اما اثر کمی بر 3-متیل گزانتین دارد.

از آنجایی که گزانتین اکسیداز نقش بسیار مهمی در تولید اسید اوریک دارد، آلوپورینول به عنوان مهار کننده­ی این آنزیم، در درمان نقرس مورد استفاده قرار می­گیرد. در بیماری ژنتیکی کمیابی تحت عنوان گزانتینوریا، کمبود آنزیم XO منجر به تجمع گزانتین در خون و ایجاد اختلالات کلیوی می­شود. تا کنون درمانی برای این بیماری کشف نشده و به بیماران توصیه می­شود از رژیم­های غذایی با مقادیر اندک پورین استفاده نمایند. در گزانتنوریای نوع I، جهش در آنزیم گزانتین دهیدروژناز منجر به کاهش فعالیت آنزیم XO می­شود. مطالعات مختلف حاکی از افزایش فعالیت آنزیم XO در بیماری­های قلبی و عروقی در نتیجه­ی افزایش استرس اکسیداتیو می­باشند. از سوی دیگر گونه­های فعال نیتروژن مانند پراکسی نیتریت می­توانند توسط XO تولید شوند. بررسی­ها نشان می­دهند که این ترکیبات با DNA، پروتئین­ها و سلول­ها میانکنش داده و منجر به آسیب­های سلولی می­گردند. پیام­رسانی نیتروژن فعال با گونه­های فعال اکسیژن اثر هم افزایی داشته و منجر به اختلالات قلبی و عروقی می­شوند. مهار فعالیت XO به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اینگونه بیماری­ها پیشنهاد شده است. آنزیم گزانتین اکسیداز یک آنزیم تولید کننده­ی سوپراکسید است و به طور طبیعی در سرم انسان وجود دارد. فعالیت این آنزیم طی ابتلا به آنفولانزای نوع A افزایش می­یابد. در هنگام آسیب جدی کبدی، XO وارد خون می­شود، بنابراین اندازه­گیری این آنزیم روشی برای تشخیص آسیب­های کبدی است. با توجه به اهمیت بالینی آنزیم XO، اندازه­گیری فعالیت آن در نمونه­های مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.

کیت سنجش گزانتین اکسیداز، محصول شرکت ZellBio آلمان، یک روش ساده، حساس، تکرارپذیر و استاندارد برای اندازه­گیری فعالیت آنزیم XO در نمونه­های مختلف زیستی مانند پلاسما، سرم، بافت و سلول لیز شده را فراهم می­آورد. در این روش، یک ترکیب رنگی با حداکثر جذب در طول موج 575 نانومتر ایجاد می­شود. محدوده تشخیص این کیت حدود mU/L 100-1 و حساسیت یا حد تشخیص آن در حد µU/mL 5/0 است.  

 

بخش علمی شرکت پادگین طب

(مرکز تحقیقات، مشاوره، تولید، واردات و تهیه کیت های تخصصی و فوق تخصصی پژوهش های پایه و بالینی)

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید & این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

22872816- 22872815

9944 بازدید

آمار بازدیدکنندگان

Today456
Yesterday501
This week957
This month8791
Total1423587

سه شنبه, 28 فروردين 1403 13:04
                 

با ما در تماس باشید

تهران خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان خیابان خواجه عبدالله انصاری خیابان ابوذرغفاری شمالی پلاک 60 طبقه 4 واحد 16، شرکت پادگین طب 

 کدپستی:                    1661715439

شماره تلفن:     16-02122872815

شماره فکس:         22849050-021

تلگرام - واتساپ:    09022872815

پست الکترونیک:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

موقعیت مکانی

location2